Støt dansk iværksætteri | Gør som over 10.000 andre danskere | Gratis levering på alle ordre over 249 kr. | 14 dages fortrydelsesret

Sådan får du nok søvn når du arbejder meget

Sådan får du nok søvn når du arbejder 10+ timer om dagen

Det er svært at understrege vigtigheden af søvn.

Du ved, du har brug for det. Men på samme tid er det en af de nemmeste ting at nedprioritere, når dit liv bliver travlt og dit arbejde tager mere og mere af din dag.

Vi forstår det. Næsten alle gør det.

Derfor har du brug for en påmindelse om, hvad forringet søvn til fordel for arbejde koster dig.

Læs videre og læs hvorfor det ikke er klogt at spare på søvnen, og hvordan det påvirker din produktivitet samt hvordan du kan sikre at få en mere søvn selvom du arbejder meget.

 

Hvordan dårlig søvn påvirker dit arbejde og produktivitet

Ifølge statistikker får op til en tredjedel af voksne i USA (inklusive gymnasieelever) ikke nok søvn.

Og selvom det er nemt at bare ignorere at man er træt på grund af søvnmangel, er virkeligheden blot at søvnmangel har mange virkninger på din produktivitet, arbejde og væremåde som person.

For at starte, når du forsømmer din søvn, ender du med at være træg, meget irritabel og mindre i stand til at løse problemer, lære effektivt og træffe gode beslutninger. Du oplever også et kraftigt fald i kreativitet, hvilket har stor indflydelse på den værdi, du er i stand til at skabe, mens du arbejder.

Alle disse effekter opstår, fordi søvnmangel har en direkte indvirkning på din hjerne og din evne til at tænke og fokusere.

Ifølge en undersøgelse påvirker din mentale ydeevne dramatisk at få fem eller færre timers søvn. For at sætte tingene i perspektiv er dette niveau af søvnmangel det samme som at have en promille på 0,06% – så du arbejder faktisk mens du er fuld, når du ikke får nok søvn.

For at gøre tingene værre, kan mangel på søvnkvalitet også forårsage humørsvingninger, så du føler dig mere negativ – hvilket direkte bidrager til lavere produktivitet og folk ikke gider at være sammen med dig.

Nu hvor du ved, hvor vigtig søvn er for din arbejdsindsats, kan du læse videre for at finde ud af, hvor meget søvn du faktisk har brug for – og hvordan du får den.

 

Hvor meget søvn har du egentlig brug for?

Ifølge en undersøgelse foretaget af National Institutes of Health får den gennemsnitlige person mindre end 5 til 6 timers søvn.

I vores moderne og hurtige verden ville du blive tilgivet for at tænke “5-6 timer? Det er ikke så slemt. ”

Der er dog en enorm forskel mellem antallet af timers søvn, du kan overleve, og den mængde søvn, du har brug for for at fungere på et højere niveau, mens du arbejder.

Ved 5-6 timers søvn er du søvnberøvet – hvilket betyder, at du er sikkert mærker det som beskrevet tidlgiere.

Mens mængden af søvn, der kræves af voksne, varierer fra person til person, er den normale mængde søvn sandsynligvis inden for 7-9 timers søvn. Teenagere og børn har selvfølgelig brug for mere end dette.

Du kan føle dig okay på overfladen, når du får mindre søvn end det du har brug for, men din hjerne og evne til at fokusere og lære ting, har det ikke godt.

 

Sådan får du nok søvn uden at arbejde mindre

Der er to effektive måder, du kan bekæmpe søvnmangel på uden at reducere din arbejdstid.

1: Få mere søvn i weekenden

Vil du ikke begynde at gå tidligere i seng i ugedagene?

Så kan du prøve at se om du kan ”indhente” noget søvn i weekenden ved at justere dit søvnmønstre. Der er forskellige søvnberegnere, som kan beregne hvor meget søvn du har brug for.

Der er dog et problem med denne metode: Som regel er det bedst at have et fast søvnmønster i hele ugen. Så det vil være bedst at justere ens søvnrytme og gå tidligere i seng i ugedagene, men hvis man ikke gider eller kan det, kan du altid prøve denne metode.

2: Tag powernaps

Din anden mulighed er at tage powernaps i løbet af dagen.

Ifølge militærforskning kan powernaps effektivt genopfylde dine energireserver og gendanne din kreativitet, hvis du ikke har fået alle dine timer natten før. De bruger tit denne metode i militæret, hvor de tit ikke har mulighed for at få nok søvn om natten.

Prøv at se om du kan powernappe mellem 1 powernap af 30 minutter eller 2 powernaps af 15 minutter om dagen. Husk ikke at powernappe mere end 30 minutter om dagen ad gangen, så du ikke vågner og føler dig groggy.

Den gode nyhed er at mange virksomheder og organisationer er begyndt at forstå, hvor vigtigt søvn er for produktiviteten – så det er almindeligt, at virksomheder af en hvis størrelse, har steder hvor man kan powernappe.

 

Prioriter din søvn og øg din produktivitet

Hvis du arbejder 10 timer eller mere om dagen, er dit arbejde helt klart en vigtig del af dit liv. Derfor har vi givet dig nogle tips til at få en bedre søvn uden at gå på kompromis med dit arbejde.

Kvaliteten og kvantiteten af din søvn påvirker direkte din produktivitet og væremåde som person – så det er værd at investere tid og energi i at få en bedre søvn.

Hvis du har problemer med at du vågner om natten eller ikke kan falde i søvn fordi der er lyst, så tag et kig på vores Sovemasker, som er de bedste på markedet lige nu.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *