Søvn - Hvordan søvnen påvirkes og hvad der er normalt - Læs om søvn her
Søvn

Søvn

Søvn er en nødvendighed for mennesker og dyr. Søvn er afgørende for kroppens genopbygning, og hvis du ikke får nok søvn, kan det påvirke dit immunforsvar og funktioner i hjernen som din hukommelse og indlæring. Samtidig påvirkes dit humør. Man har sikkert prøvet at være groggy om morgenen, hvis man ikke har fået nok søvn.

I denne artikel vil vi komme ind på søvnbehov, søvnkvalitet og meget mere.

Søvnbehov

Mængden af søvn

Mængden af søvn en person skal have varierer med alderen og er individuelt. Små børn har brug for meget søvn, mens behovet falder med alderen. Det gennemsnitlige søvnbehov for voksne er ca. 7,5 timer.

Generelt kan man sige at hvis du føler dig udfyldet, så har du fået tilstrækkelig med søvn. Nogle mennesker kan klare sig med mindre end 7,5 timer og andre skal have flere timer. Det er ikke normalt og godt for kroppen at man udvikler søvnmangel i løbet af ugen, og ”indhenter” det i løbet af weekenden.

Kvaliteten af din søvn

Søvnkvalitet er din opfattelse af at være udhvilet og føle at du sover godt. Der er forskellige stadier af søvn, men hvis du selv føler dig udhvilet er kvaliteten af din søvn fin.

Søvnstadier

Man indeler din søvn i fem faser. Fase et er døs. Fase to er let søvn. Fase tre og fire er dyb søvn, det er det stadie hvor du bliver mere afslappet og sover dybere. Særligt den dybeste søvn bliver regnet som vigtigt, for at få en god søvn. Den dybe søvn har vi med af tidligt på natten. Når du har sovet i ca. halvanden time begynder den femte søvnfase. I denne fase er bruges hjernen næsten, som når man er vågen, men alle kroppens muskler er fuldstændig afslappet. I denne fase kan der eksempelvis ses hurtige øjenbevægelser, og de fleste drømme findes i denne søvnfase. Forskere har ment at fase tre og fire har en større betydning for din søvnkvalitet end fase fem, men nyere forskning tyder på at fase fem spiller en vigtig rolle for din hjernes genopbygning, indlæring og hukommelse.

 

Søvnregulering, Søvnlængde og Søvnrytme

Din søvnlængde reguleres i løbet af dit liv ud fra forskellige faktorer. Blandt faktorerne er de vigtigste søvnbehovet, døgnrytmen og vaner/adfærd.

Døgnrytme

Døgnrytmen bestemmes primært af lyset. Den biologiske rytme er 24 timer, hvor det biologiske ur reguleres efter lyset. Hvis der er mørkt er det nemmere at sove og hjernen ved at du skal sove. Når der er lyst vil hjernen gerne have dig til at vågne. Når det er mørk udskiller din hjerne melatonin-stoffet, som gør at din krop begynder at blive træt og du har nemmer ved at falde i søvn. Hvis du sidder foran en computer, smartphone eller tv om aftenen, gør lyset faktisk at din hjerne tror det er dag, hvor den ikke begynder at udskille melatonin-stoffet.

Søvnbehov

Søvnbehovet bygges op mens man er vågne, og søvnen bliver dybere jo længere siden du sidst har sovet. Søvnbehovet og døgnrytmen er de væstenligste faktorer for hvordan din søvn reguleres.

Vaner og adfærd

Vaner og adfær har betydning for hvordan og hvornår man sover. Sengtiden er ikek nødvendigvis, når man er mest træt. Forskning viser faktisk at man er mindre træt om aftenen end tidligere på dagen – eksempelvis om eftermiddagen. Alligevel er ens vane at gå i seng om aftenen ved samme tid, da man ved at man skal have syv til otte timers søvn, inden man skal op på arbejde, i skole mm. Søvnen afhænger meget af sådanne vaner og ens adfærd.

Vi kan tage et eksempel omkring vaner og adfærd. Hvis du er en natarbejder, siger både søvnbehovet og døgnrytmen, at du skal sove, men alligevel klarer du at holde dig vågen ved hjælp af eksempelvis kaffe, bevægelse og samtale med kollegaer. Dette er ens adfærd, eller mangel på, der kan forklare at nogle mennesker falder i søvn, under en kedelig forelæsning i et mørkt rum klokken ni om morgenen, selvom både søvnbehov og døgnrytme betyder at det skulle være let, at holde sig vågen.

Konklusion på at få en bedre søvn og søvnkvalitet

Det er vigtigt at man har styr på søvnbebohv, døgnrytme og ens vaner for at få en god søvn. Der er mange søvnfaktorerer som gør at du får en god søvn, hvor vi har gennemgået de vigtigste. Det er vigtigt at du får mellem syv og otte timers søvn, hvor det er bedst, og nemmest, at sove godt når der er mørkt. Dine vaner har stor betydning for din søvn, da du kan vænne kroppen til ikke at skulle sove, hvis du eksempelvis har natarbejde eller bliver længe oppe for at færdiggøre dit projekt eller game.

Hvis du ikke får nok søvn påvirker det kroppens immunforsvar og din hjernes hukommelse og indlæring. Genrelt skal et voksent menneske have 7,5 timer søvn, hvor et barn skal have flere timer.

Hvis du har natarbejde eller kan ikke sove fordi det er for lyst eller du vågner hele tiden om natten, anbefaler vi vores Super Sovemakser, hvor du får den bedste mulige søvn. Se mere her.

Related Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *